Ako predať nehnuteľnosť rýchlejšie a za viac peňazí

Rady a tipy

Predaj Vášho domova je veľkou vecou, ale pomocou nasledujúcich tipov to hladko zvládnete.

Pred najatím agenta si spravte prieskum

Väčšina predávajúcich na trhu s nehnuteľnosťami nájde svojho agenta prostredníctvom odporúčania od priateľa alebo príbuzného (39%), veľký podiel ľudí sa zase vracia k agentovi, s ktorým už jednali (25%). Okrem toho takmer tri štvrtiny predávajúcich uviedli, že pred výberom svojho agenta sa stretli iba s jedným potenciálnym kandidátom. Avšak Sumant Sridharan, ktorý je prevádzkovým riaditeľom spoločnosti HomeLight, tvrdí, že ak sa uspokojíte s prvým dostupným agentom, môžete naraziť na človeka, ktorý nemá žiadne skúsenosti s typom Vašej nehnuteľnosti, prípadne jeho predaje trvajú príliš dlho.

Služba HomeLight pomáha spájať realitných agentov s predajcami nehnuteľností, za účelom čoho síce využíva vlastné dátové databázy a históriu predajov daných agentov, ale rovnako si môžete pomôcť aj obyčajným vyhľadávaním na internete. Sridharan odporúča rozhovor aspoň s jedným dodatočným agentom. Je potrebné zistiť, koľko skúseností majú Vaši kandidáti, či sa venujú predaju nehnuteľností na plný úväzok – čo je ideálne, a či disponujú odporúčaniami od predchádzajúcich klientov. Sridharam povedal: „Keď sa porozprávate s minulými klientmi realitného agenta, budete ho schopní spoznať a vopred porozumieť jeho štýlu práce.“

Preverte online marketing Vášho agenta

Viac než 90% záujemcov o nové bývanie začína svoje pátranie na internete a ak Vaša online ponuka nie je dostatočne presvedčivá, ani ich nenapadne sadať kvôli nej do auta. Keď sa jedná o nehnuteľnosti, najlepšie upútate fotografiami. Prieskum portálu Trulia.com dokladuje, že užívatelia si ponuky s viac ako šiestimi fotografiami otvárajú až dvakrát častejšie ako inzeráty, ktoré majú menej ako šesť obrázkov.

Podobné: Ako zaujať generáciu milénia na trhu s nehnuteľnosťami

Pozitívna vizitka Vášho domu na YouTube

Zapnite kameru na Vašom telefóne a prejdite sa nielen po predávanom dome, ale aj po jeho okolí. Porozprávajte potenciálnym kupcom najzaujímavejšie vlastnosti lokality a podeľte sa o to, čo mala Vaša rodina na dome najradšej. Zmieňte sa o obľúbenej pekárni alebo kaviarni, ktorú ste navštevovali v sobotu ráno a podobne. Kupujúci radi vidia, že dom bol milovaný – pomáha im to predstaviť si v ňom dokonalý život.

Nechajte Vašich susedov vybrať si svojich susedov

Ak je Vaša štvrť spojená online diskusným fórom alebo disponujete e-mailovými adresami Vašich susedov, informujte ich o tom, že predávate dom a pošlite im odkaz na ponuku. Tiež pre nich môžete svoj dom otvoriť a pozvať ich na večierok. Takto vytvoríte príležitosť, počas ktorej Vaši susedia ponúknu dom potenciálnym kupujúcim namiesto Vás. Niektorý z nich možno bude dokonca poznať človeka, ktorý už dlho hľadá bývanie vo Vašej lokalite.

Propagujte svoju ponuku na Facebooku

Facebook je v spájaní ľudí skutočne skvelý. Ak máte aspoň 200 priateľov a každý z nich má ďalších 200 priateľov, predstavte si silu tejto siete, keby ste každému povedali o dome, ktorý predávate. Podeľte sa o odkaz na svoju ponuku.

Zanechajte po sebe niečo

Hradenie poplatkov pri uzatvorení predajnej zmluvy je už samozrejmosťou a niektorí kupujúci to z Vašej strany očakávajú. Musíte však nájsť spôsob, ktorým odlíšite svoj dom od iných ponúk na trhu. To efektívne dosiahnete v prípade, že v nehnuteľnosti sa sebou zanecháte časť svojho osobného majetku. Ideálne sa bude jednať o veci, ktoré sú nad rámec toho, čo by si priemerná domácnosť v cenovej kategórii Vášho domu mohla dovoliť. Môže ísť o kuchynské spotrebiče z nerezovej ocele alebo o plazmový televízny prijímač, prípadne golfový vozík na ihrisku za domom.

Načasujte predaj s rozumom

Sridharan potvrdil, že vo všeobecnosti najlepším časom na uvedenie nehnuteľnosti na trh je sezóna od marca do mája alebo konca júna. Mnohí rodičia vtedy hľadajú bydlisko bližšie k novej škole predtým, ako odcestujú na letnú dovolenku. To však neznamená, že sa jedná o univerzálne pravidlo. Analýza americkej spoločnosti HomeLight ukázala, že najlepší čas na predaj domu sa líši v závislosti od lokality. Napríklad v štátoch, kde sa oteplieva veľmi rýchlo, sa domy predávajú najčastejšie v neskorej zime a skoro na jar. Sridharan povedal: „V teplejších oblastiach je na predaj nehnuteľnosti vhodný aj október a november, pretože počasie je dobré na sťahovanie.“ V každom prípade si pred rozhodnutím spravte prieskum miestneho trhu.

Porazte konkurenciu v stave nehnuteľnosti

Na mnohých trhoch sa stretnete s veľkým počtom lacných ponúk nehnuteľností v úbohom stave. V takomto prípade je však jednoduché získať konkurenčnú výhodu. Pred uvedením domu na trh vykonajte obhliadku jeho technického stavu a zabezpečte toľko opráv, koľko Vám prostriedky dovoľujú. Ak viete dokladovať odstránenie škodcov a ďalšie úpravy, pri vyjednávaní o cene máte v rukách výhodnú páku. Navyše sa uistite o ošetrení malých škrabancov a vymeňte nefungujúce kľučky ešte predtým, ako k sebe pozvete potenciálnych záujemcov o Vašu nehnuteľnosť.

Postarajte sa aj o exteriér

Zvýšte atraktivitu exteriéru novou farbou, peknou záhradkou či dokonca vonkajším nábytkom na drevenej terase. Takáto scenéria apeluje na kupujúcich, ktorí si radi predstavujú svoje budúce posedenie na slnečnom dvore. Neupravený exteriér by mohol veľmi rýchlo odsúdiť Vašu ponuku na neúspech. Odborník potvrdil, že aj kvalitné nehnuteľnosti s neatraktívnym exteriérom majú tendenciu vyvolávať v záujemcoch pochybnosti a prekážať v predaji.

Kľúčový je prístup

Predávajú sa iba domy, ktoré si záujemcovia môžu obzrieť. So svojím agentom by ste mali spolupracovať tak, aby mal s potenciálnymi klientmi čo najlepší prístup do Vašej nehnuteľnosti. Ak svoj dom sprístupníte iba v mimoriadne špecifickom čase, riskujete premeškanie výhodných príležitostí.

Podobné: 10 tipov pre kúpu prvej investičnej nehnuteľnosti

Získajte skutočné informácie o cenách

Moderní kupujúci sú informovaní o cenách porovnateľných nehnuteľností vo Vašom okolí, ktoré ovplyvňujú trhovú hodnotu Vášho domu. Tiež sú si vedomí skutočnosti, že práve oni si môžu určovať podmienky. Ak chcete, aby bol Váš dom konkurencieschopný, požiadajte svojho makléra o predajné ceny troch najpodobnejších domovov, ktoré sa v poslednom mesiaci predali vo Vašej lokalite. Následne sa pokúste znížiť svoju cenu o 10 až 15 percent v porovnaní s nimi. Domy, ktoré na prvý pohľad vyzerajú ako výhodná ponuka, si obvykle získajú najviac návštev a následne viacero serióznych záujemcov.